Leuk artikel in Stadsnieuws

Vandaag in stadsnieuws een leuk stukje historie over mijn bedrijf. De passie voor het pianostemmen en mijn vader die het avontuur begon in 1967 met de voortzetting van pianobedrijf J.J. Koch uit Tilburg

https://www.stadsnieuws.nl/nieuws/algemeen/1086629/meijer-pianohandel-sinds-1906

Tilburg heeft z'n stations piano

Tilburg heeft eindelijk z'n Stationspiano! Een cadeautje voor de stad. Wachten wordt een feestje! Iedere treinvertraging wordt vanaf nu met gejuich ontvangen. We zijn voortaan gek op blaadjes op het spoor of een seinstoring. Dank aan Jan - Willem Rozenboom voor het prachtige mini-concert!

204951295_585078599144664_1224137744129440656_n
203278301_585079395811251_9061410673424189226_n

Herman van Veen in @013poppodium

Mooi dat weer begint. 4x stemmen voor Herman van Veen in @013poppodium in samenwerking met @theaterstilburg en een prachtige vleugel van @vanhoornpianos #samenwerking #pianostemmer #theaterwerk

202278376_116752607282175_1971378696894119842_n

Demper revisie

Afgelopen week heb ik oude dempers die door waterschade waren aangetast vervangen.
Het oude dempervilt voorzichtig losgemaakt van de demperklosjes. Daarna alle nieuwe viltjes precies terug geplaatst met warme beenderenlijm (met m’n nieuwe lijmpot
1f60a
)
Precies omdat het heel belangrijk is dat de viltjes de snaren afdempen zonder bijgeluiden of doorklinkende tonen.
En dat is helemaal gelukt.

Leuk weetje… het is de oude Pleyel vleugel van de Tilburgse componist Jan van Dijk die nu in het bezit is van zijn zoon.

De familie van Dijk is al klant sinds de jaren ‘70
Bijzonder hè?

196363094_112359524388150_4807711325345914687_n
196519367_112359601054809_8949384027775742782_n
195542177_112359591054810_2429589605949021241_n

Stemmen tijdens de coronavirus periode


Ik hoop dat het goed met u gaat!
Het zijn lastige tijden en daardoor moeten we nu heel anders met elkaar omgaan.

Misschien heeft u nu meer tijd om achter de piano of vleugel te zitten.
Muziek maken en luisteren is in ieder geval een hele fijne afleiding.
Dan is een mooi gestemde piano of vleugel heel fijn.

Met enige regelmaat krijg ik de vraag of ik nog steeds stem.
Mijn antwoord hierop is JA .....heel graag maar dan doen we het anders.

Ik volg nu het advies van het RIVM.
Daarom heb ik de werkwijze aangepast en die is nu als volgt:

  • Ik bel bij u aan en blijf op 1,5 meter afstand.
  • Fijn als u en uw huisgenoten dat ook doen.
  • Voordat ik begin reinig ik alle toetsen.
  • Daarna ga ik de piano of vleugel stemmen en onderhouden.
  • Als ik helemaal klaar dan doe ik de toetsen nog een keertje af met een schone doek.
  • U kunt bij mij contactloos afrekenen met uw pinpas of smartphone, mijn pinautomaat wordt voor ieder gebruik gedesinfecteerd.
  • We zwaaien elkaar gedag tot een volgende keer, ik kom er wel uit.

Mocht het zo zijn dat u de afspraak toch wilt annuleren dan kan dit zonder kosten 1 uur voor aanvang.

Graag tot ziens!


default kopie

Louis van Dijk

Op zondag 12 april overleed Louis van Dijk.
Ik heb meerdere keren voor hem mogen werken en dat gaat ver in de tijd terug.
Met veel plezier denk ik terug aan onze samenwerking en het vertrouwen wat ik van hem kreeg.

Een geweldige musicus, pianist en een ontzettende aardige man is van ons heengegaan….

IMG_1113

Stemmen voor een pianoconcert

Schermafbeelding 2020-07-03 om 13.28.06

Wat doet een pianostemmer nou eigenlijk voor een werk voor een pianoconcert? Als er een pianoconcert is dan probeer ik mij te verdiepen in wat word er gespeeld en wie is de pianist. Uit mijn lange ervaring weet ik, als ik al eens heb gestemd voor hem of haar, wat de do’s en don’ts zijn. Als ik nog niet voor ze heb gewerkt dan moet de basis van de vleugel standaard zijn want dan kan ik altijd nog op wens de vleugel aanpassen. En ik kan u vertellen dat de standaard van een Steinway & Sons concertvleugel absoluut top is.
Na het stemmen is het van belang dat de afstelling van alle 88 toetsen goed en gelijkmatig aanvoelen. Daarna is het heel belangrijk dat de intonatie klopt. Dat wil zeggen…Als je zachtjes speelt dan klinkt de vleugel anders als je hard speelt. Er zijn vele gradaties van hard naar zacht. Van Forte naar Piano…. Al die klank laagjes moeten het zelfde aanvoelen van alle 88 hamertjes. Dan is de basis goed maar….. Soms wil een pianist nog zachter kunnen spelen maar volledig in controle blijven. Of soms wil een pianist heel snel kunnen spelen…. sneller dan eigenlijk mogelijk is…. Dit vraagt om extra aanpassingen en omdat er vaak weinig tijd is na een repetitie is het van belang dat je snapt wat de pianist bedoeld en dat je kunt analyseren en snel kunt aanpassen.
De fijne kneepjes van het vak! Pianisten willen graag lang inspelen voor aanvang van een concert. Soms gaat het er al stevig aan toe. Een goede en vaste stemhouding is dan heel belangrijk want het is dodelijk voor een concert als er valse tonen komen tijdens een recital. Vaak voelt een pianist dit aan en spaart hij de vleugel nog even voor het echte zware werk. Maar er zijn ook pianisten die het een zorg zal zijn. Ik heb dan als pianostemmer vaak nog een half uurtje voor aanvang de tijd om de vleugel weer smetteloos te krijgen.
Dan begint het concert…. Liefst ga ik dan backstage om mijn oren even rust te geven. In de zaal kan ik moeilijk genieten van het pianoconcert omdat ik alleen maar zit te luisteren of ik “iets” hoor wat niet goed is.
Dan is het pauze….
De pianist komt backstage en vaak is er snel overleg wat hij nodig vind… maar af en toe ook totaal niet. Dat ligt er aan als de pianist gespannen of gefocust is. Maar meestal is een oogopslag, lach of knikje met het hoofd genoeg. De zaal loopt intussen langzaam leeg voor de pauze maar een groot deel blijft achter op zijn stoel en komt bij van het eerste deel. Ik ga dan in de pauze het podium op om de vleugel toontje voor toontje te controleren. Zoeken en luisteren met mijn oren dicht bij de snaren of er hier en daar een kleine uitloper is die moet worden gecorrigeerd. Ik probeer mij volledig af te sluiten en mooi werk te leveren. Als ik klaar ben zet ik het pianobankje precies terug zoals het stond en controleer ik nog even of ik al mijn gereedschap heb… Dan kan ik meestal even contact te maken met de zaal… Hier en daar een bekend gezicht….maar dan gauw wegwezen en loslaten… Leuk om een dag later nog even de recensies op te zoeken.
Voor mij een waardevolle job met de hoop dat mijn werk aan de vleugel de pianist vleugels heeft gegeven. Dat het publiek geniet van een niet meer te vergeten concert.

Stemmen.... hier luister ik naar

Schermafbeelding 2020-07-03 om 13.05.41

Vanochtend vroeg om 8 uur heb ik de vleugel van Het Cenakel gestemd voor pianist Gerard Willems. Vaak krijg ik de vraag hoe doe je dat en waar luister je naar… Dus besloot ik om het eens helemaal nootje voor nootje op te nemen met de iPhone… de klank is niet helemaal je…dat… maar de zwevingen zijn mooi te beluisteren. Leuk om terug te luisteren… wel bijna 50 minuten aandachtig geluister met akkoorden, intervallen hier en daar een miskleun maar toch om tot een mooi geheel te worden.
Hoop dat het een heel mooi concert was vandaag. Als pianostemmer kan ik niet altijd blijven om naar het concert te luisteren…
😉


Finishing Touch

Schermafbeelding 2020-07-03 om 13.01.55

Een paar maanden geleden werd ik uitgenodigd door Studio van Schuppen in Veenendaal om daar de prachtige Steinway & Sons vleugel te onderhouden.
Eigenaar Jochem Geene heeft er een mooi passend filmmoment van gemaakt.

Een nieuwe vleugel voor Theater de Blauwe kei

Schermafbeelding 2020-07-03 om 12.59.08


Een nieuwe vleugel voor Theater De Blauwe Kei!

Super trots dat ik mijn expertise mocht geven bij de aanschaf van een vleugel voor Theater de Blauwe Kei in Veghel. Het is de Steinway & Sons concertvleugel geworden die Maurizio Pollini in 1991 had geselecteerd voor het Concertgebouw in Amsterdam. Na aankomst in Veghel en enkele dagen van acclimatiseren heb ik een paar dagen aan de vleugel groot onderhoud mogen geven. De vleugel is nu opener van karakter geworden en schitterend van klank en speelaard.

Geweldig dat er een mooie promo van is gemaakt door Willem Korsten in opdracht van De Blauwe Kei.  Voor mij een ode aan mijn vak en de prachtige vleugel.

In memoriam

Schermafbeelding 2020-07-03 om 12.53.36

Gisteren in de vroege ochtend, 10 juli is mijn vader Joop Meijer overleden.
Twaalf dagen eerder is zijn vrouw en mijn moeder Rennie Meijer overleden.
Joop Meijer was niet alleen mijn beste vriend maar ook mijn leermeester.
Met veel geduld en in bescherming heb ik het pianovak in alle rust mogen leren.
Thuis bij hem in de werkplaats. “Zorg maar dat je heel goed wordt”, was zijn uitgangspunt. Joop Meijer was niet alleen pianostemmer.
Hij heeft in de periode 1967 – 2015 meer dan 20 Klavecimbels gebouwd.
Ook heeft hij een Kabinet orgel gebouwd en een prachtig portatief.
Spelen op het klassieke orgel was zijn passie. Hij had een groot talent en dat was improviseren.
Van een eenvoudig volksliedje een trio sonate maken was geen probleem en met regelmaat werden we verrast thuis met zijn muziek.
Achter iedere man staat wel een sterke vrouw en dat was zeker zo bij ons thuis.
Moeder was niet alleen moeder maar zorgde ook voor alle klantcontacten, afspraken en administratie van de zaak. Als vader thuis kwam na een lange dag pianostemmen gaf hij de portemonnaie af aan moeder.
Vader zette de vinkjes in de agenda waar nog een rekening naar toe moest.
Moeder zorgde daarna dat dat goed kwam. Samen zakelijk niet alleen een prachtstel maar ook als ouders waren ze geweldig.
Ik zal ze heel erg gaan missen.